Snöig tälttur i Vålådalen/Lunndörren 28-30 januari 2022

(null)

Den 28 januari
Vi var tre som skulle ut på vintertur; Simon, Louise och Arne. Väderprognosen lovade blåsigt och mycket snö de närmaste dygnen. Vår tanke var att starta i Vålådalen och skida med pulkor upp till Lunndörren för 2 tältnätter, och sedan tillbaka till startpunkten igen.

Starten blev något försenad eftersom ungdomarna inte anlände till Vålådalen förrän på eftermiddagen, och sedan behövde vi börja med att ta en lunch på Turiststationen.

(null)

Kom i samspråk med Bo Hilleberg (tältgurun), som besökte stationen över helgen. Han var nyfiken på vad jag tyckte om hans konstruktion av fjällpulkan Jemtlander, som jag inhandlat förra vintern. Kul att få snacka med hjärnan bakom Hillebergtälten och Jemtlanderpulkan.

Packning av pulka mm

Väl iväg ut på leden mot Lunndörren, så gick det lite långsamt pga mycket uppför och lite ovana att dra pulka.

(null)

Det började mörkna efter ett par timmar och vi beslutade att slå läger nere i granskogen, drygt 1/2-vägs till Lunndörrsstugorna, innan vi kom för långt upp på fjället. Det hade börjat blåsa och snöa.

Väl inkvarterade i en mysig och vindskyddad skogsglänta, så brassades det kvällsmat som avslutades med spelkväll i Arnes tält.

Den 29 februari
Vaknade till ett blåsigt och snöigt väder. Vår tältplats hade dock skyddat oss väl. Efter frukost och lite lägerråd bestämde vi oss att låta lägret vara kvar, och istället skida utan pulkor och med lätta ryggsäckar upp mot Lunndörren.

Färden gick betydligt snabbare utan pulkor, och lagom till lunch var vi framme vid Lunndörrsstugorna. De var ännu inte öppnade för säsongen, men vi lunchade i nödrummet.

(null) (null)
Någon hade preppat vedkaminen och lämnat ett trevligt meddelande. Det värmde skönt!

När vi lunchat och vilat en stund, så blev vädret inte bättre, utan snarare tvärtom. Vi beslutade därför att inte fortsätta in i Lunndörren. Vi skulle ändå inte se något av dalgången.

Istället började vi skida tillbaka mot vårt läger. Det blöta snöfallet tilltog i styrka, och mycket snö fastnade under skidorna…

(null)

Väl framme i lägret hade det mörknat, Det snöade ymnigt och vi lagade därför mat inne i tälten. Det kraftiga snöfallet av tung och blöt snö fortsatte hela natten, och det var nödvändigt att skaka av snö från tälten flera gånger under natten. Tyngden av den blöta snön var betydande.

Den 30 januari
På morgonen var allt täckt av ett tjockt lager snö. Det hade kommit minst 50 cm!

Pulka

Läger under snö…

Arne vaknade tidigt och rev sitt tält mm, för att skida tillbaka till Vålådalen. Louise och Simon tog sovmorgon.

(null)
Packat och klart, och färdig för avfärd

Efter en snabb frukost var jag iväg på leden. Otroligt mycket nysnö och motvind… Det här skulle bli tungt…!

Pulkan gled dock lätt uppepå nysnön, men skidorna sjönk djupt för varje steg…

(null)

Det blev att kämpa, meter för meter, med en kraftig motvind. Färden tillbaka tog mycket längre tid än beräknat, och tog rejält på krafterna!

Väl tillbaka var jag helt slut!! Samma resa blev det för Simon och Louise några timmar senare.

En jobbig avslutning, men helgen var mycket lärorik och kul!