Vålådalsfyrkanten den 5-9 april 2020

Under några aprildagar genomförde vi (fjällkompisarna Ebba och Arne) en härlig vintertälttur runt den s.k. Vålådalsfyrkanten (lederna mellan Vålådalens fjällstation-Stensdalsstugorna-Vålåstugan-Lunnadörrstugorna-Vålådalens fjällstation). Vi tog även en avstickare in i Lundörsspasset. Totalt ca 60 km. Här kommer en kort berättelse om vårt äventyr.

(null)

Den 5 april
Vi åkte direkt till Edsåsdalens Sportbod för att hämta ut fjällpulkan vi hyrt för turen. Vi hade fortfarande inte bestämt oss för om vi skulle sticka iväg på kvällen samma dag eller nästkommande morgon. Efter att kommit fram till Åre och ha fixat det sista med packningen och inhandlingen, så kände vi båda; "varför sitta här i lägenheten när vi istället kan få en extra natt i tältet"? Sagt och gjort, så stack vi iväg till Vålådalen där turen skulle börja! Det här visar på hur vi båda är funtade; tält och fjäll framförallt!

Väl i Vålådalen så packade vi snabbt pulkan, fixade det sista med utrustningen och drog iväg. Tanken var att bara ta oss en liten bit, eftersom klockan redan passerat 18.

(null)

Vi började skida på leden mot Stensdalsstugorna, och efter ca 3 km hittade vi en fin tältplats inte långt från leden. Det skulle under natten bli ökande vind från syd, så vi var noga att vara skyddade för den. Eftersom vi fortfarande var nere i skogslandet så var det ganska enkelt.

Ganska snart var tältet uppsatt, även om allt tar längre tid än på sommaren. Denna kväll när vi var sena så det blev middag och sedan direkt till kojs. Började (traditionsenligt) att högläsa ur en bok vi tagit med. Spel och dobbel fick vänta till kommande kvällar. Somnade sött ganska snart!

Den 6 april
Vaknade till fågelkvitter. Vinden hade som utlovat ökat under natten, men vårt tält låg väl skyddat. Låg och drog oss lite i sovsäckarna eftersom det blev rätt sent kvällen innan. Vi började sedan fixa med frukosten, som på en sådan här tur blir lite lyxigare än vanligt när man har en pulka att packa i. Vi hade bl.a. ägg, bröd, pålägg, gröt och presskaffe med oss.

(null)

Efter att ha rivit tältet och packat pulkan så kom vi iväg ut på leden igen och tog sikte på Stensdalsstugorna. Vädret var bra, inget direkt solsken men det syntes att solen skulle kunna tränga igenom senare. Ebba prövade att dra pulka för första gången och hon var grymt stark. Arne hade missbedömt hur långt det var till öppna bäckar att hämta dricksvatten ur, så vi hade för tok för lite att dricka. Vi hade inte heller smält något snö på morgonen så det var en lärdom att alltid göra det, eftersom man inte kan förutsätta att bäckarna alltid är öppna på samma sätt som vid tidigare turer.

Efter att ha gjort de värsta höjdmetrarna för dagen och innan vi kom ut i blåsten på kalfjället, så grävde vi en grop och åt vår lunch (en påse frystorkat var). Solen hade kommit fram och vi hade det så bra; hela turen/äventyret framför oss, fint väder och varandras sällskap!

Sista biten mot Stensdalsstugan går över öppet fjäll och den starka sydvinden tryckte hårt från sidan, samtidigt som solen gjort snön väldigt blöt. Det gjorde att denna del av dagens etapp blev den tuffaste. Dock väldigt vackert att se Lillstensdalsfjället växa sig större och större framför oss.

(null)

Väl framme vid den stängda Stensdalsstugan, så tog vi ett kort toalettstopp, innan vi fortsatte att skida på leden upp mot Gåsen.

Efter någon 1/2 km började vi leta tältplats i den vackra björkskogen upp mot Storstensdalen. Den hårda sydvinden skulle fortsätta under natten och sedan vrida mot väst, så det krävdes en väl skyddande kulle för att få bra nattsömn. Ebba åkte i förväg och rekade och hittade ett jättefint ställe ganska nära den frusna Stensån, där vi slog läger. Det blev ett litet missöde vid resningen av tältet och vi lyckades förstöra en del av ett av stagen. Vi hade dock extrastag med oss och fick byta ut den trasiga stagseglen. Utsikten mot Östra Bunnerstöten och Storstensdalsfjället var magisk.

Vi kände att denna kväll, efter tuff skidåkning, strålande sol och vacker omgivning var perfekt för en "after ski", så vi tog varsin öl i solskenet sittande på en lite kulle.

(null)

Därefter gjorde vi lite lyxmiddag, bestående av tortellini och god sås. Till det avnjöts det medhavda vinet. Kan man ha det bättre?

Denna kväll kom vi i säng mycket tidigare än gårdagen, och han därför med både yatzy och kortspel, innan vi högläste i den medhavda boken. Kvällen var mycket vacker med en gnistrande stjärnhimmel ovanför tältet. Somnade gott!

Den 7 april
Vaknade av snöblandat regn som piskade mot tältduken. Vi låg kvar lite extra i våra sovsäckar och avvaktade att fulvädret skulle dra förbi. Passade på att mysa med lite högläsning också på morgonen när vi ändå låg kvar i tältet. Vi bestämde oss dock för att ta tag i dagen framåt kl 9, och för att laga frukost inne i absiden pga vädret, men det var mysigt det också!

(null)

När vi började bli färdiga med frukosten upphörde det snöblandade regnet och vi såg blå himmel mellan molnen. Och innan vi fått ner tältet och packat allting i pulkan så hade solen kommit fram även denna dag. Vi skidade tillbaka mot Stensdalsstugorna på den frusna jokken och började vår färd mot Vålåstugan på leden.

En positiv överraskning var att det fanns ett nygjort skoterspår efter leden, och det snöblandade regnet hade gjort snön "snabb". Vi skidade på, men Arne var inte 100% denna dag (lite svag och yr), och efter 3-4 km fick Ebba ta över pulkan. Gissningsvis berodde det på uttorkning från dagen innan, men denna dag hade vi smält snö för att ha tillräckligt med dricksvatten.

Vi hade en fin tur med den västliga vinden i ryggen. Under förmiddagen träffade vi även på Länstyrelsens representant som var ute och inventerade järvbeståndet. Vi fick en trevlig pratstund om viltlivet i Vålådalens naturreservat och fick även höra att 6000 renar var på väg upp på fjället från vinterbete i skogslandet. Vi hoppades stöta på dem! Vi är båda barnsligt förtjusta i renar och även samekultur.

Tog lunchpaus när vi börjat runda Smällhögarna, och fått lite lä från den hårda västvinden. Dock fortfarande lite blåsigt, så vi använde vindsäcken denna dag. Mysigt det också!

De sista 5-6 km före Vålåstugan bedarrade vinden och vi fick en fin tur. Stugan ligger mycket vackert, och vi stannade till och drack upp det sista vattnet vi hade kvar och tog lite nötter. Även denna stuga var stängd, så det kändes lite ödsligt.

Efter det korta stoppet vid Vålåstugan var det dax att börja leta tältplats. Det skulle bli hårda sydvästliga vindar under natten, så även denna kväll var vi tvungna att hitta bra skydd. Åkte en bit efter leden mot Lunndörren, när vi såg några lovande kullar uppe på Vålåvalen. Vi skidade upp en bit ovanför leden och hittade en väl skyddad och vacker svacka att tälta i. Denna gång hade vi massa idéer hur vi kunde förbättra vårt läger. Små detaljer som man efter några dagar kommer på!

(null)

Vi avnjöt middag på en snöfri kulle 50 m från tältet, och såg solen gå ner bakom bergen. Vi hade det jättemysigt. Hittade t.o.m. lite fjolårsbär att krydda maten med! Efter det blev det spelhåla i tältet och vi avslutade med högläsning och somnade sedan gott.

Den 8 april
Vinden var tuff även denna natt, men vi hade hittat bra skydd uppe på fjället! Blåste dock en hel del även på morgonen, så det blev frukost inne i tältet även denna dag. Solen var dock framme så vi såg ut att få ännu en härlig dag.

(null)

Ganska snart efter frukost var lägret rivet och pulkan packad. Vi började få snitts på rutinerna! Tanken var nu att ta oss tillbaka till leden och skida mot Lunndörrspasset. Vi fick en härlig nedförsåkning mellan fjällbjörkarna på skarsnön. Så nice!

När vi kom ut på leden hade vi en hård sydväst vind snett bakifrån. Bra planering igen! Vi lyckades nästan direkt hitta en öppen bäck, och drack oss otröstliga samt fyllde våra flaskor. Bra start! Hela första delen av leden mot Lunndörren går mycket nedåt, och med även vinden i ryggen gick det fort och lätt. Vi passerade ett mycket vackert landskap och kom ganska snabbt ner i en väldigt vacker fjällskog med många gamla fina träd. Vädret var med oss, men vi såg att en front började bygga upp bakom oss, så ville hinna så långt som möjligt innan den skulle vara över oss.

Vädret blev sämre och snart var det snöfall. Vi hade då nått ner i granskogen, och beslutade oss för att ta lunch vid en liten bäck. Vi var nu bara 3-4 km från Lunndörrstugorna, men lämnade leden och skidade istället söderut, in mot Lunndörrspasset. Vi följde den lilla Lunndörrsån på dess västra sida.

(null)

När vi var precis i början av Lunndörrspasset så hittade vi en skyddande kulle som skulle hjälpa till att hålla den utlovade mycket hårda väst- och nordvästvinden borta på natten. Vi fick gräva in tältet lite i kullen, för att få en jämn yta att sätta upp tältet på. Det blev bra!

Vädret var nu riktigt grisigt (blötsnö etc), och vi lade oss och vilade i tältet. När vädret fortsatte vara dåligt så kröp vi ner i sovsäckarna och mös lite med högläsning. Efter ett par timmar började hungerns smyga sig på och vi lagade till och åt en god middag på de rester vi hade kvar fån vår tidigare tortellinimiddag. Sista middagen på fjället! Nu vände dock vädret och solen kom fram igen. Vi beslutade att göra en liten expedition in i Lunndörrspasset, och packade säkerhetsutrustning etc i en gemensam ryggsäck och gav oss iväg. Vi stötte ganska snart på en renhjord! Måste vara den första renarna som kommit upp från vinterbetet. Härligt! Vi smög förbi dem, och skidade in i Lunndörrspasset; så vackert! Vi var helt betagna!

När vi kom tillbaka till tältet var det final i kort och yatzy. Sista kvällen skulle det avgöras! Sedan högläsning som vanligt. När vi skulle somna så tittade vi ut och såg att det var månsken och fullmåne; det var magiskt och vi låg med öppet tält en lång stund och bara fascinerades.

(null)

Denna kväll var det lite svårare att somna. Mycket intryck! Och sista kvällen på fjället... Framåt midnatt så ökade vinden dramatisk. De andra nätterna hade bara varit uppvärmning! Vår kulle skyddade bara delvis och vi fick en lite stökig natt med hårda vindstötar på tältet och kraftigt snöfall. Som tur var hade vi förankrat stormlinorna väl och tältet var delvis nedgrävt. Blev dock inte så bra sömn denna natt. Vinden bedarrade något (som tur var) på morgonen, annars hade vi inte kunnat lämna denna lägerplats.

Den 9 april
Vinden hade packat in tältet bra, men det hade stått pall för den hårda vinden. Tack Hilleberg! Vi åt vår sista frukost på fjället, och packade ihop lägret. Vinden gjorde att vi åt inne i tältet och det var också betydligt kallare ute denna dag. Våra pjäxor var inte att leka med när de skulle sättas på foten. Kändes också lite sorgligt att det snart var slut. Begav oss sedan ut på leden mot Lunndörrstugorna. Vi fick först vada över Lunndörrsån, vilket gick bra.

Efter någon timmes slit i uppförsbacke nådde vi Lunndörrstugorna, där vi gjorde ett kort toalettstopp. Även denna stuga var stängd. Nu började vi känns att det bara var transport tillbaka till Vålådalen. Vi skidade därför på i rätt hög takt genom det skogiga landskapet. Den var den minst intressanta sträckan på vår tur, men vi hade det bra ändå och njöt av att vara ute i varandras sällskap.

Vi hoppade över lunchen och käkade istället lite snabb energi i form av Cliff Bars goda gelébitar. Vi hade siktet inställt på att hinna till lunchen på Vålådalens fjällstation! Färden gick fort, och även här var det rätt mycket nedför, och vi var framme i Vålådalen fortare än kvickt!

Väl framme i Vålådalen så åt vi en lyxig lunch i form av ärtsoppa och pannkaka. Mycket gott!

För att summera turen, så hade vi det helt magiskt. Att få vara ute i 5 dagar och 4 nätter i denna underbara natur, med ett väder bättre än väntat och med en kompis som uppskattar samma saker som en själv. Vad mer kan man begära?

Vad gäller utrustning, så var det inte mycket som saknades. Kanske hade ytterligare en stor vattenflaska varit bra. Pulkan som vi hyrde var mycket bra. Tält och köksutrustning fungerade klanderfritt. Sovsäckarna varma och bra. Skulle dock tagit med oss en full flaska bensin, eftersom den tog slut näst sista dagen. Går åt mycket när man smälter snö. Kläderna var vi mycket nöjda med. Ebba har dock ett par överdragsbyxor med sidoblixlås på önskelistan.

Nedan ser ni vår tur inlagd på kartan. Kryssen är våra tältplatser.

(null)

Vi får tacka för denna gång. Nästa äventyr som vi kommer rapportera ifrån blir antagligen från någon löp/hike tur under våren, i södra Sverige, men helt säkert kommer det också rapporter från fjällen i sommar!